Framtid...

...ser det ut som om man har en!

Sitter och väntar på besked om jag får börja plugga eller inte....

Tänker söka högskolan till hösten. Jag har fått för mig att jag ska bli sjuksköterska när jag blir stor. Sjuksköterska med inriktning Onkologi. Dvs cancer. Och då tänker jag på bröstcancer speciellt.

Hur detta nu kommer sig kan man undra. Jo, jag har ju, som de flesta vet, varit arbetslös i ett bra tag och går nu på mina 300 "förlängningsdagar" (som jag fick precis innan vi bytte regering) och arbetsförmedlingen kan inte säga om jag "bara" sätts ner på 65%-ig ersättning eller om jag helt blir av med min A-kassa när reglerna ändras i mars.
Innan jag blev arbetslös så hade jag en bruttolön på 16 000 kr i månaden... Jag har överlevt på 80% av den dvs 12 800kr före skatt... det blir ca 8 700kr/månad att leva på. Skulle jag få 65% av 16 000 så blir det bara 7 000 kr att leva på efter skatten är dragen... Jag har inte så stora marginaler att jag klarar av att förlora 1 700kr/månad. Och det är ändå det BÄSTA scenariot!

Nä, detta tänker jag inte acceptera! Så det är till att sätta sig i skolbänken igen. Som sjuksyrra så får man i alla fall jobb... Jag har dessutom rätt gott om kontakter inom sjukvården. Ett stort problem kvarstår dock. Vad ska jag göra mellan mars och september? Jo, jag har sökt ett antal småkurser i allmänna ämnen att läsa i "lärstudion" på Campus i Varberg. Tillräckligt många för att få ihop till en heltidsersättning (studielån alltså) från CSN. Det är det beskedet jag väntar på nu. Och det är en rätt nervös väntan... Det brinner ju lite i knutarna kan man säga... är ju bara två veckor kvar till den 1:e mars!

Vad det gäller ansökan till högskolan så har jag nog rätt stor chans att komma in på Sjuksköterskeutbildningen... Förra året (HT -06) så var det 2,8 sökande/plats men lägst poäng på högskoleprovsresultat som kom in var 1,1 och jag har 1,5 poäng på mitt högskoleprov. Borde ju räcka kan man tycka.

Jaja, hålla alla tummar och tår så går det nog vägen hoppas jag     :)

Kommentarer
Postat av: Lena

Tummarna hålls stenhårt!
Men det klart att du klarar det, du är ju så rätt nu.... vägen till framgång står vidöppen :)

KRAM!

2007-02-16 @ 08:10:30
URL: http://lena.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0