Kolla vad jag kan!

Ha ha! Det var väl på tiden! Nu hittade jag var man lägger in sin profil... Kul! Den som tycker sånt är roligt kan ju gå in o sen vem jag är...eller ja, en liten del av vem jag är....

Jaha ja, igår fick vi, tillsammans med svägerskans familj och ett par mycket goda vänner (totalt var vi 12 pers), för oss att vi skulle hoppa på båten "Ann-Kristin" (svägerskans bohusjulle) och åka ut till Ustö för att sova över. Mycket packning blev det! När vi stod på ön och hade vadat i land med alla grejerna så tittade vi på högen med väskor, sovsäckar, tält mm så fick vi oss en liten tankeställare - hur i hela friden ska vi få ner lika mycket packning och lite till i 5 kanoter nästa vecka? Nu skulle vi bara vara ute en natt, nästa vecka ska vi vara borta i 2 nätter. Hmm.... detta tål nog liten aning planering...

Jaja, kvällen blev fantastisk! Med gott vin i plastglas, stjärnklar natthimmel, vindstilla, ca 20 grader i luften och 4 fnissande ungdomar i ett tält. Morgonen blev inte riktigt lika härlig. Under natten hade vinden passat på att vända så det första karlarna gjorde var att hoppa i havet för att få loss båten från sandbottnen den höll på att köra fast sig i. Till saken hör också att det hade börjat regna så det var inget vidare varmt. He he! Det blev ett härligt äventyr. Om än lite fuktigt. Det flesta av oss slapp iallafall hoppa i plurret idag... de redan våta karlarna tog den lilla gummibåten och lekte färja mellan stranden och "Ann-Kristin" Tack för det!

Väl hemma var det bara att plocka ur alla tält och sovsäckar ur sina påsar för att hänga på tork. De ska väl hinna torka ordentligt tills på tisdag kan jag tro.

Nä nu ska jag väcka maken som sover middag....

Kaninslott...

Familjen ska få tillökning. En liten kolsvart dvärgvädursflicka ska flytta hem till oss i augusti. Hon ska få bli en utekanin så maken håller på att bygga en liten (?) bur där hon kan bo hela året.

34226-77

Säga vad man vill om byggiver men när min älskling hittar på då blir det rejält. Hoppas lilla kaninen inte får torgskräck bara :)

Vad ska då lilla kaninflickan heta? Någon som har några bra förslag på namn? Namndebatten är nämligen i full gång. Förslag finns på "Blixten", "Twisten" och "Råttan" (makens givetvis), tycker väl personligen inte riktigt om något av namnen men det blir väl barnen som får bestämma.

Har läst på nätet en hel del om just dvärgvädurskaninen och det verkar vara en populär kanin att träna hinderhoppning med.... vi får väl kolla om barnen är intresserade att träna bara, det kan ju bli en bra hobby om de tycker det är kul. Lite nyttigare än att sitta framför datorn hela dagarna. (Vilket de inte får men gärna hade velat.)

Legoland

Vi kunde inte ha valt bättre tidpunkt att åka till Legoland, eller joo... kanske... det kunde ha varit lite svalare väder.
Vi åkte hemifrån kl 07.00 på tisdagen den 17:e och kom fram till Legoland vi ett-tiden. Där stannade vi till ca kl åtta. det var tur att det blåste lite för annars hade det varit outhärdligt. Det var ca 30 grader varmt och jättemycket folk! Efter Legoland åkte vi till hotellet i Kolding och checkade in innan vi åt middag, vi kom inte i säng förrän halv tolv. Då gick det nästan inte att sova för det kändes som om det var hundra grader varmt i rummet... PUH! På onsdagsmorgonen gick maken och svägerskan upp redan klockan sju... för här skulle åkas till tyskland och inhandlas alkohol. Det fick plats ganska mycket i en kombi :)
Jag och svågern tog under tiden barnen och åkte i förväg till Legoland och inledde dag 2 med att stå i kö till diverse attraktioner. Vid halv två-snåret dök tysklandsshopparna upp och gjorde oss sällskap. Den här dagen var ännu varmare än föregående, dessutom så blåste det nästan ingenting. Framåt fyra-tiden började ungarna att ge upp av värmen och då drog vi oss mot utgångenoch åkte till hotellet igen. Det blev ytterligare en i stort sett sömnlös natt innan vi på torsdagen den 20:e åkte hem. Vi hade väldigt roligt, men båda barnen var överrens om att, nästa gång vi ska till Danmark så åker vi till badhotellet i Fredrikshamn, för det är ännu roligare där.

Premiären är avklarad

Simskolepremiären gick som en dans. Barnen plaskade glatt och hoppade från kanten och doppade HELA huvudet under ytan. Elin hade liiite svårt att få upp den där jobbiga gummiringen från botten, men för Hampus gick det jättebra. HEJA mina duktiga ungar. De kanske inte lär sig simma den här sommaren men rädslan för vatten är borta och det är ju det viktigaste, resten är ju "bara" teknik :)

Hejdå så länge. Det kommer en semesterredovisning efter Legoland.

Godmorgon

Sitter och lyssnar på barnen när de äter frukost, det händer spännande saker idag vill jag lova. SIMSKOLAN börjar. Det är första året de är med, så nu ska man lära sig att kliva upp när klockan ringer trots att det fortfarande är semester. Håhåjaja. Kl 8,10 bär det iväg, skolskjutsen hämtar nästan utanför huset så mamman behöver inte åka med varje dag, men så här första gången är det bra att vara med tycker jag. Lite lustig start blir det, de hinner bara vara med idag för imorgon åker vi till Legoland och blir borta i 3 dagar. Men de ska ju vara där varje dag sen fram till mitten av augusti så de ska nog hinna bli blöta på den tiden :), ja, om man bortser från de där 3 dagarna vi paddlar kanot som börjar den 1 augusti. *ler*

Nä, nu lämnar barnen frukostbordet så det är bäst jag sätter fart. Hej.

Nä nu ska de allt få....

34226-70

Något eller några tar sakta död på mina rosor (de som jag planterade förra året). Men nu tar vi upp kampen. Larverna som äter upp mina blad och kaninerna som tar mina knoppar ska BORT. Jag har varit på Åkrabergs Trädgård och fått lite tips och råd. Igår kväll var maken ute och sprutade på ett medel som ska vara bra mot allehanda skadeinsekter, detta ska upprepas om en vecka, hoppas bara att det hjälper. Ikväll ska vi blanda ihop ett annat medel som ska hålla kaniner, harar och rådjur borta från de goda knopparna.

34226-71

Blivande fotograf....? :)

Min lilla docka har fått låna kameran och gått runt i och utanför huset för att hitta motiv. Hon var på jakt i ca 1 timme och här har vi resultatet. Något intressant val kanske. För 1 år sedan blev kameran full med oskarpa bilder på allt från gummistövelskaft till dammråttor och gamla tidningar och leksaker av alla slag. Nu gav den här timmen 3 väl utvalda bilder. Hon utvecklas!

- Poolen tog hon på för att den är bra.
- Busken för de vackra blommorna
och
- Skåpet är fint.
Allt enligt fotografen själv.

Men visst e hon duktig.... för att bara vara 7 år!

Lista...

Den här listan fick jag av Lena

Fem saker i min frys
* glass
* lax
* diverse frysta grönsaker
* bär
* is

Fem saker i min garderob
* t-shirts
* jeans
* påse med urvuxna läckra underkläder (längtar)
* tunikor
* pyjamas

Fem saker i min bil
sand
* gamla kvitton
* cd skivor
* växel
* en ängel i glas hängande från backspegeln

Fem saker i min handväska
näsdukar
* plånbok
* mobil
* tuggummi
* nycklar

Den här passar jag vidare till:

Tina

Ska det verkligen vara nödvändigt....?

Min älskade kusin går omkring och väntar.... Inte en förväntansfullväntan utan en hemsk sådan. Lena har upptäckt en förändring i sitt bröst. Efter att själv ha gått igenom en sån vända så förstår jag precis vad det är hon går igenom. Det värsta är att jag inte kan hjälpa henne med mer än att finnas här när hon behöver mig.

Jag vill bara att hon ska veta att OM det värsta skulle hända så klarar VI av det också! Och då menar jag att:

DU ÄR INTE ENSAM DARLING!! DU HAR EN UNDERBAR FAMILJ SOM JAG VET STÖTTAR DIG SÅ MYCKET DU VILL!! OCH DU HAR MIG, JAG KLARAR AV VAD SOM HELST FÖR DIG!

ÄLSKAR DIG GUMMAN!

Här e dom:

Nu blommar alla mina rosor, visserligen inte överdrivet många blommor på varje men vackra så det gör ont ändå. Får jag lov att presentera:

iceberg

Climbing Iceberg

Alexander

Och sist men inte minst:

gisselberg

Gisselberg

UNDERBARA SOMMAR!!!

Krabbfiske:

34226-63

Efter en lång dag på stranden är det fantastiskt skönt att göra så här i skuggan av huset:

34226-62

Lilla gosan har somnat i gräset. Hon sov i gott och väl en timme.

Nu så!

Det visade sig efter lite bökande i jorden att den kära maken inte hade rivit av lapparna när allt kom om kring. Han hade bara grävt ner dem. Min orangea skönhet heter Alexander och den röda läckerbiten heter Isabelle Renässans.

Nya "bebisar"

Våra underbara gula klätterrosor har fått nya vänner i rabatten.

34226-60

En vit klätterros som heter Climbing Iceberg, två blodröda rabattrosor som lystrar till det ädla namnet Gisselberg samt en orange läckerbit vars namnlapp maken hann riva av och kasta innan jag fick skrivit upp namnet.... Sist men absolut inte minst har vi också denna vackra främling:

34226-61

Ja, maken rev av lappen på den också! Men visst är hon underbar!!!