Gött e de...

På min födelsedag (25/7) åkte jag till sjukhuset för att röntga mina lungor (fick ju vätska i min vänstra lunga) och träffa en av de båda kirurger som var ansvariga för min första operation. Fick gå upp svintidigt och åka hemifrån innan nån annan i familjen hade vaknat (inget kaffe på sängen här inte), skulle ju vara på sjukhuset och ta prover kl 07.45... Jippie..  :-/

Alla prover såg bra ut och röntgenbilderna var oxå fina... HURRA!!!

Kirurgen avlägsnade oxå mina två slangar jag hade kvar på magen... Sondmatningsslangen var väl ok och gjorde inte såå ont... inte värre än att jag kunde klara av det... det var mest en lite läskig känsla när de drog ut ca ½ meter slang ur magen... tur att den var så tunn!!
Men gastrostomin (slangen som gick ner i den "gamla" magsäcken) gjorde så dj***la ont att jag inte kunde grina innan det var över...  :-(

Nåväl... Nu är allt bra och jag äter mat och rasar i vikt... imorse stod vågen, för första gången på flera år, på en vikt under 100 kg - 99.8!!!! Det innebär att jag, sen inläggning på sjukhuset, har tappat 17kg!! 


Puss o kram 

Kommentarer
Postat av: Nickan

hej!
Låter inget vidare med slangar o grejjor, men va skönt att allt trots allt gått bra.
Låter ju inte dumt att tappa några kilon i vikt.
Hur känns det, är du hungrig, sugen, har du ont????
1000 frågor, hoppas du vill svara

2007-07-29 @ 21:19:33
URL: http://nickanpickan.blogg.se
Postat av: Karina

Hej Nickan.
Sugen kan jag bli men det är mest på att kunna ta en rejäl tugga mat istället för att småsmula som jag måste göra nu... Det är nog det jobbigaste... Men sugen på nått sött eller annat "slibbigt" har jag inte varit ännu... Hungrig blir jag inte heller... inte på samma sätt som förut iallafall, nu blir jag skakig och illamående istället om det går längre än 2 timmar mellan måltiderna.
Vad det gäller smärta... lite ont gör det men det beror på att jag har öppna sår i storärret (från bröstbenet till naveln)... men de läker jättefint och om några veckor hoppas jag att de är borta. Och smärtan är inte värre än att det räcker med panodil för att lindra den.
Kram

2007-07-30 @ 10:33:00
URL: http://karinaslillasvarta.blogg.se
Postat av: Nickan

Hej, igen!
Alltså, nu fattar jag inte riktigt.... Har du ett såpass stort ärr? Jag trodde att det var titthålskirurgi man använde? Vad var det som hände eftersom du fick ligga kvar såpass länge,?
Eller förresten du behöver naturligtvis inte berätta om du inte vill..... Jag står som sagt i valet o kvalet om jag ska göra den här operationen eller inte, så jag är ju väldigt nyfiken....
kram!

2007-07-30 @ 22:56:52
URL: http://nickanpickan.blogg.se
Postat av: Karina

Tjaa... var ska jag börja?
Jag fick ganska allvarliga komplikationer... bla. läckage i "sömmarna" pga att det var nåt fel på verktyget som staplar ihop tarm med magsäck och det krävde en omoperation som de inte kunde göra med titthål. Sen blev det stopp på nåt vis i "gamla" stora magsäcken så att den fylldes med vätska (galla, magsafter mm) som till slut "sprack" och läckte ut i hela buken (3 liter vätska) och därigenom även kom ut via ärret därför fick jag göra ytterligare 2 op och sedan en liten i vaket! tillstånd för att få bort den allra sista vätskeresten som orsakade att jag hade feber i ca 3 veckor.
Under tiden på sjukhuset ångrade jag hela tiden att jag gjort open... Men nu när vågen visar under 100 kg för första gången på flera år är jag väldigt glad att jag gjorde den.
Läkarna stod alla med tappade hakor för de hade aldrig varit med om nåt liknande förut. En av dem sat.o.m. "Vi har lärt oss mycket på dig"...
Hoppas inte detta avskräcker dig från att opa dig... Komplikationer är ganska ovanligt och även om man får en så klarar man det oxå...
Kram

2007-07-31 @ 10:49:37
URL: http://karinaslillasvarta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0